تعویض لنتهای ترمز خودرو شاید در ابتدا ساده به نظر بیاید، چون به نظر میرسد فقط کافی است لنتهای کهنه را بردارید و لنتهای جدید را بگذارید. اما در واقع این کار کمی پیچیدهتر است. حتی افرادی که تجربه زیادی در کارهای DIY (کارهای دستی و خودت انجام بده) دارند، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند اگر دقت کافی نداشته باشند.
شاید شما قبلاً لنتهای ترمز خودرویتان را بدون مشکل تعویض کردهاید، یا شاید این اولین بار است که این کار را انجام میدهید که این عالی است چون انجام کارهای تعمیراتی خودروی خود میتواند صرفهجویی در هزینهها باشد. در هر صورت، ساده است که جزئیات کوچک را نادیده بگیرید یا فرضیاتی کنید که میتواند باعث مشکلات ناخواسته در آینده شود. هدف ما این نیست که شما را از انجام این کار منصرف کنیم، بلکه میخواهیم به شما کمک کنیم از هدر رفتن وقت یا پول جلوگیری کنید.
ضمناً، خوب است بدانید که چه زمانی زمان تعویض لنتهای ترمز فرا رسیده است. به طور کلی، خودروهای شهری باید هر 40,000 مایل یا حدوداً 64,000 کیلومتر لنتهای جدید بگذارند. خودروهایی که بیشتر در جادههای بزرگراهی وقت میگذرانند میتوانند بین 60,000 تا 80,000 مایل یا حدوداً 96,000 تا 128,000 کیلومتر با لنتهای خود طی کنند. پیش از شروع به تعویض لنتهای ترمز جدید، آگاهی از این اشتباهات رایج که میتوانند یک وظیفه تعمیر و نگهداری روتین را به یک دردسر بزرگ تبدیل کنند، بسیار مفید خواهد بود.
بی توجهی به اقدامات احتیاطی ایمنی
پیش از شروع به تعویض لنتهای ترمز، خودروی خود را در زمینی صاف و محکم پارک کنید تا زمانی که تایرها را برمیدارید، ماشین حرکت نکند و دچار مشکل نشوید. بعد از آن، ایمنی باید در اولویت باشد. با مراقبت از خود شروع کنید: دستکش و عینک ایمنی بپوشید تا از برشها و ذرات ناخواسته در چشمان خود جلوگیری کنید. همچنین مطمئن شوید که در جایی که کار میکنید نور کافی دارید و فضای کافی برای حرکت بدون برخورد با ابزارهای پراکنده در اطراف وجود دارد. یک محیط کاری تمیز و مرتب به شما کمک میکند تا از وقوع حوادث غیرمنتظره جلوگیری کنید.
برای تعویض لنتهای ترمز، چند ابزار ضروری نیاز دارید. حداقل شامل یک جک و پایههای جک (یا بالابر اگر به یکی دسترسی دارید) برای بلند کردن چرخها از زمین میشود. یک آچار برای باز کردن چرخها، یک ابزار پیستون برای فشرده کردن پیستونها؛ یک گیره C برای نگه داشتن همه چیز در جای خود؛ یک ست سوکت خوب و یک آچار جغجغهای برای باز کردن پیچهای کالیپر، و چند آچار فقط در صورتی که با پیچها یا مهرههای سرسخت روبرو شدید. تمیزکننده ترمز، ضدگیر و کمی روغنکاری نیز خوب است که در دسترس داشته باشید تا همه چیز روان کار کند.
برای حفظ ترتیب و نظم، از یک سمت خودرو شروع کنید و تا پایان همان سمت کار کنید. همچنین، چرخها را به سمت سمتی که روی آن کار میکنید بچرخانید تا دسترسی بهتری داشته باشید. استفاده از کمپرسور هوا برای تمیز کردن اجزای ترمز را باید کنار بگذارید، زیرا گرد و غبار ترمز در هوا میتواند برای ریههای شما مضر باشد. طبق اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA)، این گرد و غبار میتواند باعث بیماریهای ریوی مانند آزبستوز، سرطان ریه یا مزوتلیوما شود.
دریافت لنت ترمز با کیفیت پایین صرفاً برای هزینه کمتر
وقتی صحبت از ترمز میشود، ممکن است وسوسه شوید که از لنتهای ارزانتر بازار استفاده کنید تا پول کمتری خرج کنید. با این حال، در دراز مدت، صرفهجویی در این زمینه اغلب منجر به هزینههای بیشتر از طریق تعمیرات غیرضروری و مشکلات ایمنی بالقوه در آینده میشود.
لنتهای ارزانتر معمولاً به اندازه لنتهای با کیفیت بالاتر و اصلی دوام نمیآورند و زودتر نیاز به تعویض پیدا میکنند. ممکن است در ابتدا مقداری پول صرفهجویی کنید، اما با گذشت زمان بیشتر مجبور خواهید شد برای تعویض لنتها به تعمیرگاه بروید. این تعمیرات اضافی در طول زمان واقعاً به هر گونه صرفهجویی میچربد. همچنین خطر آسیب رساندن به روتورها در صورت سایش بیش از حد لنتهای ارزانتر وجود دارد.
عملکرد لنتهای ترمز ارزان نیز در شرایط ترمزگیری پرفشار که نیاز به توقف سریع دارند، نگرانی عمدهای است. با لنتهای ارزان قیمت، ممکن است در مواقع اضطراری نیروی ترمز کافی را نداشته باشید که این میتواند منجر به حوادث شود. عملکرد لنتهای ترمز در شرایط پیست مسابقه نیز بیشتر نمایان میشود. در پیست مسابقه که از تواناییهای خود نهایت استفاده را میبرید، لنتهای مقرون به صرفه معمولاً نیاز به تنظیمات پدال نامنظمتری دارند تا سرعت به طور روان کاهش یابد. بنابراین شما کنترل پیشبینیشدهای بر فشار ترمز نخواهید داشت.
لنتهای ترمز ارزانتر نیز در طول زمان با خطر بیشتری از مشکلات خوردگی مواجه میشوند. ترکیب فولادی بدون پوشش رنگ که در بسیاری از لنتهای جایگزین ارزان معمول است، به اندازه فرمولهای گالوانیزه استفاده شده در لنتهای ترمز اصلی در برابر زنگزدگی مقاوم نیستند. تنها چند سیکل حرارتی میتواند باعث شود زنگ به پشت مواد اصطکاکی راه پیدا کند. اگر به آن توجه نشود، این خوردگی ممکن است در نهایت باعث شود قطعات لنت جدا شوند، و شما را در زمانی که بیشترین نیاز به ترمز دارید، بدون ترمز بگذارد.
عدم بررسی یا تعویض سخت افزار ترمز
وقتی لنتهای ترمز خود را تعویض میکنید، بهتر است نگاهی دقیقتر به برخی از اجزای کلیدی دیگر ترمز نیز بیندازید. پس از سالها و کیلومترهای زیادی از استفاده، ممکن است سایر قطعات نیز نیاز به توجه داشته باشند. به عنوان یک قاعده کلی، کالیپرها باید حدود 75,000 تا 100,000 مایل یا هر هفت تا ده سال یکبار بازسازی یا تعویض شوند. اگر کالیپر مایع نشت میکند، پیستونها گیر کردهاند یا هرگونه سایش یا آسیب قابل مشاهده است، مطمئن شوید که کل کالیپر را تعویض کنید.
مطمئن شوید که پینهای کشویی کالیپر را نیز بررسی کنید. این پینها نقش حیاتی در فشرده کردن نرم لنتهای ترمز در هنگام ترمزگیری دارند. اگر هر کدام از آنها فرسوده به نظر میرسند یا به راحتی حرکت نمیکنند، آنها را تمیز کرده و روغنکاری کنید یا جایگزینشان کنید. در غیر این صورت، ممکن است در طول زمان با سایش ناهموار لنتها مواجه شوید. همچنین، پیچهایی که کالیپر را نگه میدارند را بررسی کنید و به دنبال زنگزدگی یا خوردگی باشید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.
فراموش نکنید که خود روتورهای ترمز را نیز بررسی کنید. هر چند وقت یکبار باید روتورهای خود را تعویض کنید؟ به طور کلی، آنها نیاز به تعویض هر 50,000 تا 70,000 مایل یا حدوداً 80,000 تا 112,000 کیلومتر دارند. نصب لنتهای جدید روی روتورهای شیاردار یا فرسوده، قدرت ترمزگیری را کاهش میدهد. همچنین، پدهای شیم که پشت کالیپرها قرار دارند را نیز بررسی کنید و هر کدام که احساس میکنید شل یا آسیبدیده هستند را جایگزین کنید. شیمها به کاهش نویز و سایش ناهموار لنتها کمک میکنند.
معکوس کردن جهت لنت ترمز
لنتهای ترمز میتوانند استاندارد یا جهتدار باشند. لنتهای استاندارد معمولاً متقارن هستند و میتوانند روی هر دو سمت نصب شوند. با این حال، به راحتی میتوان آنها را اشتباهاً برعکس نصب کرد، که میتواند منجر به مشکلات ناخوشایندی مانند آسیب به روتورها و پدال ترمزی شود که به دلیل تماس نادرست پیستون کالیپر، احساس عجیبی دارد.
برای جلوگیری از این مشکلات، همیشه دستورالعملهای نصب لنتها را به دقت دنبال کنید و مطمئن شوید که جهت صحیح نصب را رعایت میکنید. همچنین، اگر لنتهای جهتدار استفاده میکنید، بررسی کنید که علامتهای جهتدار روی لنتها به درستی تنظیم شدهاند. این دقت در نصب لنتها میتواند به حفظ ایمنی و کارایی سیستم ترمز خودرو کمک کند.
از سوی دیگر، لنتهای جهتدار دارای جهت خاصی هستند و باید به درستی نصب شوند. پیش از نصب لنتهای ترمز جدید، حتماً هر دو مجموعه قدیمی و جدید را به دقت بررسی کنید تا وجود هر گونه فلش، حروف یا علامتهای دیگری که جهت نصب را نشان میدهند را مشاهده کنید. فلشها اغلب جهت چرخش دیسک را نشان میدهند، در حالی که حروفی مانند “R” و “L” به ترتیب نشاندهنده سمت راست و چپ خودرو هستند.
با توجه به این نکات، مطمئن شوید که لنتهای جهتدار به درستی نصب شدهاند تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید. توجه به این جزئیات میتواند تأثیر زیادی بر کارایی و ایمنی سیستم ترمز خودروی شما داشته باشد.
فراموش نکنید که موقعیت نشانگر سایش لنتهای ترمز را نیز بررسی کنید. این زبانههای فلزی کوچک به شما اطلاع میدهند که چه زمانی لنتهای شما تمام شده و نیاز به تعویض دارند. لبه “پیشرو” را که در هر چرخش اولین تماس را با روتور برقرار میکند، پیدا کنید. در اکثر خودروها، این قسمت داخلی به سمت داخل از چرخ قرار دارد. نشانگر را در اینجا قرار داده و آن را محکم فشار دهید تا جابجا نشده و سر و صدا نداشته باشد.
روغن کاری اجزای اشتباه
روغنکاری مناسب اجزای ترمز برای حفظ عملکرد ترمزگیری و ایمنی بسیار مهم است. نکته کلیدی استفاده از نوع صحیح روانکننده در مکانهای درست است. استفاده بیش از حد از روانکننده در مکانهای نادرست میتواند باعث مشکلاتی شود.
اجزای ترمز که میلغزند یا حرکت میکنند، مانند بوشهای کالیپر، پینهای کشویی، گیرههای اتصال و پیچهای کوچک نگهدارنده کالیپر، نیاز به لایه نازکی از روانکننده دارند تا همه چیز آرام و روان باشد. با این حال، باید مراقب باشید که هیچ روانکنندهای به لنتهای ترمز یا دیسکها نرسد. اینجا همان جایی است که نیروی ترمزگیری از آن میآید، بنابراین نمیخواهید چیزی در اینجا مزاحم اصطکاک شود.
همچنین، استفاده از روانکننده صحیح برای اجزای مختلف ترمز نیز مهم است. مواد سیلیکونی یا مصنوعی برای مدت طولانی در برابر لاستیک یا مهر و مومهای پلاستیکی بهترین عملکرد را دارند زیرا نفت میتواند آنها را در طول زمان خراب کند. از طرف دیگر، قطعات فلزی روی فلزی از روانکننده خشک حاوی گرافیت یا مولیبدن دیسولفید بهره میبرند تا به خوبی لغزش کنند. تمیزکننده ترمز نیز برای پاکسازی ترمزها مفید است، اما باید قبل از استفاده از آن برای اجزای موتور دو بار فکر کنید.
به یاد داشته باشید، استفاده بیش از حد از روانکننده به همان اندازه بد است که اصلاً استفاده نکنید – فقط میخواهید همه چیز به صورت آزادانه و بدون تأثیر بر سطحهای لنت ترمز که روتورها را فشار میدهند، حرکت کند. با دقت و حوصله محل استفاده از روانکننده را انتخاب کنید.
فراموش کردن تنظیم ترمز دستی پس از تعویض ترمز عقب
ترمز دستی، که به عنوان ترمز اضطراری نیز شناخته میشود، به صورت جداگانه از سیستم ترمز اصلی خودروی شما عمل میکند. این ترمز معمولاً فقط به ترمزهای عقب متصل است و وقتی اهرم آن را میکشید، فشار را به لنتها یا کفشکهای ترمز در عقب اعمال میکند.
هنگام تعویض ترمزهای عقب، لازم است تنظیمات ترمز دستی خود را نیز بررسی کنید تا اجزای جدید در نظر گرفته شوند. چندین قسمت در اینجا دخیل هستند. ابتدا مهره قفل (Jam Nut) وجود دارد که کابلهای فولادی را که همه چیز را نگه میدارند، محکم میکند. شما باید آن را شل کنید تا کابلها بتوانند به راحتی حرکت کنند. سپس، مکانیزم تنظیم که کابلها را سفت یا شل میکند پیدا کنید. اغلب، اگر اهرم ترمز دستی احساس شلی کند و خوب نگیرد، سفت کردن آن به اندازه یک چهارم چرخش معمولاً کارساز است.
گاهی اوقات، ترمز ممکن است خیلی سفت باشد. این میتواند دسته ترمز دستی را بسیار سخت کند و فقط یک یا دو کلیک قبل از درگیر شدن کامل داشته باشد. به طور ایدهآل، شما باید حداقل سه یا چهار توقف داشته باشید که مقاومت به تدریج با هر بار کشیدن افزایش یابد. آن را تنظیم کنید تا حس مناسبی داشته باشد. فراموش نکنید که پس از تنظیم، مهره قفل را دوباره محکم کنید.
بعد از آن، حتماً چرخهای عقب را آزادانه بچرخانید تا مطمئن شوید که ترمز دستی با اهرم به طور کامل آزاد نشده و روی روتورهای ترمز نگرفته است. آن را امتحان کنید؛ وقتی خودرو متوقف است، ترمز دستی را درگیر کنید – باید بدون حرکت خودرو محکم بماند.
غفلت از سطح و وضعیت مایع ترمز
یکی از نکات مهم در نگهداری ترمز که گاهی نادیده گرفته میشود، بررسی سطح و وضعیت مایع ترمز است. مایع ترمز نقش حیاتی در انتقال نیروی فشاری از پدال ترمز به سیستم ترمز دارد. اگر سطح مایع ترمز پایین باشد یا مایع قدیمی و کثیف باشد، ممکن است عملکرد ترمز به طور جدی تحت تأثیر قرار گیرد. در اینجا چند نکته برای بررسی و نگهداری مایع ترمز آورده شده است:
- بررسی سطح مایع ترمز: با باز کردن مخزن مایع ترمز و نگاه کردن به داخل آن، سطح مایع ترمز را بررسی کنید. مطمئن شوید که سطح مایع بین علامتهای “MIN” و “MAX” قرار دارد. اگر سطح پایینتر از “MIN” باشد، باید مایع ترمز بیشتری اضافه کنید.
- بررسی وضعیت مایع ترمز: مایع ترمز باید شفاف و بدون آلودگی باشد. اگر مایع ترمز تغییر رنگ داده یا کدر شده است، ممکن است نشانهای از آلودگی یا جذب رطوبت باشد که میتواند باعث کاهش کارایی ترمز شود. در این صورت، تعویض مایع ترمز توصیه میشود.
- اضافه کردن مایع ترمز: اگر نیاز به اضافه کردن مایع ترمز دارید، از نوع مایع ترمز توصیه شده توسط سازنده خودرو استفاده کنید. معمولاً نوع مایع ترمز در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است.
- تعویض مایع ترمز: تعویض منظم مایع ترمز هر چند سال یکبار (معمولاً هر 2 تا 3 سال) توصیه میشود تا از کیفیت و کارایی مایع ترمز اطمینان حاصل شود. این کار به حذف رطوبت و آلودگیهای موجود در سیستم ترمز کمک میکند.