اگر با خودروها آشنا نباشید، ممکن است تصور کنید صدای جیغ ترمزها بخشی طبیعی از یک خودروی در حال پیر شدن است. شاید با استفاده از WD-40 یا با گذاشتن خودرو به حال خود برای یک یا دو روز، صدای مزاحم و نویز ترمز متوقف شود. در حالی که برخی شرایط متغیر مانند رطوبت و هوا میتواند باعث صدای جیغ شود، بیشتر دلایل نویزها عواملی هستند که باید به آنها توجه کنید اگر میخواهید صدا متوقف شود.
برای کسانی که به تازگی ترمزهای خود را تعویض کردهاند و همچنان صدای جیغ میشنوند، نکات اینجا به شما مربوط نمیشود. ترمزهای شما نیاز به جا افتادن دارند زیرا هنوز نو هستند. به رانندگی ادامه دهید و نگران نباشید. وقتی که لایه جدید فرسوده شود، صدا باید متوقف شود. اما، اگر این صدا با ترمزهای قدیمی رخ دهد، ممکن است بخواهید از نکات زیر استفاده کنید.
صدای جیغ مداوم ترمز میتواند نشانهای از فرسودگی لنتهای ترمز یا وجود ذرات خارجی بین لنت و روتور باشد. بررسی این قطعات بسیار مهم است، زیرا نادیده گرفتن این مشکل میتواند به آسیبهای جدیتری منجر شود، نه تنها به ترمزها بلکه به ایمنی کلی خودرو نیز ضربه بزند. بررسیهای منظم و نگهداری از خودرو میتواند از تشدید این مشکلات جلوگیری کند و اطمینان حاصل کند که خودرویتان در جاده ایمن و سالم باقی بماند.
لنت ترمز شما فرسوده شده است
با هر بار استفاده، مواد لنت ترمز شما مانند استفاده از یک پاککن روی کاغذ فرسوده میشود. ترمزها با فشردن لنتهای ترمز بر روی روتورهای چرخ شما کار میکنند و مواد اصطکاکی در تلاشی برای متوقف کردن خودرو با روتورها ساییده میشوند. این اصطکاک باعث توقف خودرو میشود.
وقتی مهندسان لنتهای ترمز خودروها را طراحی میکنند، میدانند که بسیاری از افراد درک درستی از چگونگی فرسودگی لنتهای ترمز ندارند. علاوه بر این، آنها میدانند که اکثر رانندگان نظارت بر مواد اصطکاکی لنتهای ترمز خود را با برداشتن تایرها و بررسی ترمزها یک زحمت میدانند. بنابراین، آنها یک نشانگر فرسودگی فلزی روی لنت ترمز نصب میکنند که وقتی با روتور تماس میگیرد صدای جیغ بلندی ایجاد میکند. شنیدن این صدای بلند از ترمزهای شما به این معنی است که لنتهای ترمز شما حدود ۱۵٪ یا کمتر عمر دارند و باید هر چه زودتر آنها را تعویض کنید. علائم دیگری نیز وجود دارند که نشان میدهند ترمزهای شما نیاز به تعویض دارند، اما این نشانه به مراتب قابل اعتمادترین در بین مدلهای خودرو است.
هنگام تعویض لنتهای ترمز، به یاد داشته باشید که لنتهای جلو سریعتر از لنتهای عقب فرسوده میشوند. لنتهای جلو در هنگام ترمز گرفتن بیشتر وزن و فشار خودرو را تحمل میکنند. بنابراین ممکن است نیازی به تعویض هر چهار لنت نباشد. حالا که این را میدانید، شاید حتی شما را ترغیب کند که خودتان یاد بگیرید چگونه لنتهای ترمز را تعویض کنید.
شما از لنت ترمز با کیفیت پایین استفاده می کنید
مشکل نویز ناشی از لنتهای ترمز با کیفیت پایین دو جنبه دارد. از یک سو، استفاده از لنتهای ترمز ارزان به این معنی است که آنها با کلیپسهای جدید نگهدارنده عرضه نمیشوند که به این معنی است که کلیپسها را تعویض نخواهید کرد و این میتواند باعث صدای ترمزها شود زیرا کلیپسهای نگهدارنده به کاهش لرزش کمک میکنند. مشکل دوم این است که لنتهای ترمز ارزان ممکن است بهخوبی طراحی نشده باشند و مواد لنت به طور نامتوازن باشد.
وقتی لنتهای ترمز مواد نامتوازن داشته باشند، این به این معنی است که به طور ناهماهنگ با روتورها تماس میگیرند و آنها را به صورت ناهماهنگ فرسوده میکنند (که به عنوان تاب خوردن نیز شناخته میشود). به خودی خود، روتورهای تابخورده صدای جیغ ایجاد میکنند، اما تابخوردگی میتواند باعث ایجاد “فاصله” بین روتور و لنتهای ترمز شود که ذرات و آلودگیها میتوانند به آن بچسبند و به نویزهایی که هنگام ترمز گرفتن میشنوید، اضافه کنند.
علاوه بر این، لنتهای ترمز با کیفیت پایین اغلب فاقد مهندسی پیشرفته و مواد موجود در گزینههای با کیفیت بالا هستند که میتواند منجر به فرسودگی سریعتر و عملکرد ضعیفتر تحت فشار شود. دماهای بالایی که در هنگام ترمز گرفتن ایجاد میشود میتواند باعث تخریب سریعتر لنتهای ترمز با کیفیت پایین شود و کارایی ترمز را کاهش داده و فاصله توقف را افزایش دهد. این موضوع به نویز و مشکلات فرسایش نامتوازن کمک کرده و خطر ایمنی قابل توجهی را به همراه دارد. استفاده از لنتهای ترمز ارزان مطمئناً تعداد دفعاتی که باید لنتها را تعویض کنید افزایش میدهد، به این معنی که احتمالاً سریعتر صدای نشانگرهای فرسودگی را خواهید شنید.
روغن کاری ضعیفی در سیستم ترمز شما وجود دارد
افراد اغلب هنگام تعویض لنتهای ترمز فراموش میکنند که کالیپرهای ترمز و اطراف آنها شامل قطعات متحرکی هستند که باید به خوبی روغنکاری شوند تا به درستی کار کنند. ما نمیگوییم که باید از یک روانکننده همهمنظوره مانند WD-40 روی ترمزها و روتورها استفاده کنید. در عوض، ما به روانکنندههای خاصی که برای ترمزها طراحی شدهاند اشاره میکنیم که باید به طریقی خاص اعمال شوند. روغنکاری این قطعات کمک میکند تا بهتر حرکت کنند و صدای جیغی که میشنوید کاهش یابد.
به طور کلی، قسمتهایی از ترمز که نیاز به روغنکاری دارند شامل اسلایدهای کالیپر، پینها، بوشها و بخشی از کالیپر که با لنت ترمز تماس دارد میباشند. اما هرگز نباید هیچ روانکنندهای را روی سطحی از لنت ترمز که با روتور تماس دارد، قرار دهید. با این حال، باید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید تا جزئیات مهم مانند نوع بهترین روانکننده برای ترمزها و نحوه انجام این کار را پیدا کنید.
روغنکاری نامناسب میتواند به گیر کردن کالیپرها منجر شود، که باعث میشود لنتهای ترمز شما به طور دائمی با روتورها در تماس باشند. این نه تنها باعث فرسودگی سریعتر ترمزهای شما میشود، بلکه میتواند حتی زمانی که از ترمزها استفاده نمیکنید نیز نویز ایجاد کند. روغنکاری سایر قطعات به کاهش لرزشها و احتمال شنیدن صدای جیغ مانند زنگزده هنگام ترمز گرفتن کمک میکند.
مقداری رطوبت روی ترمزهای شما وجود دارد
آیا متوجه شدهاید که هر صبح وقتی از مسیر پارکینگ خارج میشوید، ترمزهای شما صدای جیغ میدهند، اما این صدا کمی بعد متوقف میشود؟ این موضوع کاملاً طبیعی است و به دلیل تراکم رطوبت اتفاق میافتد. رطوبتی که وقتی خودرو را بیرون پارک میکنید جمع میشود، میتواند باعث زنگزدگی و خوردگی روتورهای ترمز شود.
وقتی خودرو پارک شده است، بهویژه در شرایط رطوبتی یا مرطوب، یک لایه نازک زنگ میتواند روی سطح روتور تشکیل شود. دفعه بعدی که ترمزها به کار میافتند، لنتهای ترمز در تماس با این زنگ، صدای جیغ ایجاد میکنند. این بیشتر در صبحها به دلیل تراکم رطوبتی که در طول شب یا پس از باران شکل میگیرد رخ میدهد. اگرچه لایه زنگ ممکن است پس از چند بار ترمز گرفتن برداشته شود، اما در مدتی که وجود دارد میتواند صدای جیغ ایجاد کند. بهترین راه برای جلوگیری از این موضوع، پارک کردن خودرو در گاراژ یا مکانی است که در معرض عناصر طبیعی نباشد.