آیا وقت تعویض لنتهای ترمزتان رسیده است؟ قبل از اینکه هر مجموعهای از لنتها را انتخاب کنید، بهتر است با انواع مختلف لنت موجود در بازار آشنا شوید. با یک تغییر ساده ممکن است پولی صرفهجویی کنید یا عملکرد خود را بهبود ببخشید. در بازار چهار نوع لنت ترمز موجود است: ارگانیک، سرامیکی، فلزی و نیمهفلزی. گاهی تولیدکنندگان برخی از این انواع لنت را با نامهای دیگری مانند «لنت غیرآزبستی ارگانیک» یا «NAO» نیز میخوانند.
صرفنظر از شیوهٔ نامگذاری، وقتی به لنتهای ترمز نگاه میکنید، در واقع با لنتهایی روبهرو هستید که از یکی از مواد فوق ساخته شدهاند. کافی است فهرست مواد تشکیلدهنده را در صفحهٔ سازندهٔ لنت مورد نظرتان بررسی کنید تا سریعاً تشخیص دهید با کدام نوع لنت روبهرو هستید. بهطور کلی، لنتهای کاملاً فلزی در بازار مصرفی رایج نیستند؛ بنابراین معمولاً با لنتهایی مواجه میشوید که از مواد ارگانیک، ترکیبی از فلزات و سایر مواد، یا از جنس سرامیک ساخته شده باشند.
هر کدام از این لنتها مزایا و معایب خاص خود را در زمینههایی مانند دوام، صدا، هزینه و میزان گردی که تولید میکنند دارند. هیچ مادهٔ لنتی برای همهٔ کاربردها بینقص نیست، اما با دانش مناسب خواهید توانست نوعی را شناسایی کنید که بهترین نیازهای شما را برآورده میکند.
لنت ترمز ارگانیک
لنت ترمزهای ارگانیک تاریخچهٔ جالبی دارند. در اصل، این لنتها (و سایر قطعات خودرو) حاوی آزبست بودند و این ماده بهطور گستردهای استفاده میشد. هنوز برخی برندهای خارجی از آن استفاده میکنند، هرچند این ماده بهتدریج در حال حذف است. اگر خودتان لنت ترمز خودروی قدیمیتان را تعویض میکنید، حتماً خود را در برابر گرد و غبار آزبست بهخوبی محافظت کنید.
امروزه، لنتهای ترمز ارگانیک یا لنتهای ترمز غیرآزبستی (NAO) بیشتر استفاده میشوند. لنتهای ترمز ارگانیک ترکیبی از موادی مانند فیبر شیشه، لاستیک و گاهی کِولار هستند که با رزین ترکیب شدهاند. این ترکیب لنتهایی تولید میکند که نرمتر از سایر گزینههای موجود در بازار هستند، و همین امر موجب توقفی بیصداتر میشود. لنتهای ترمز ارگانیک همچنین از ارزانترین گزینههای موجود در بازار محسوب میگردند.
اگرچه اینها همه مزیت هستند، لنتهای ترمز ارگانیک معایبی نیز دارند. این نوع لنتها سریعتر از سایر گزینهها فرسوده میشوند و نرمی آنها باعث تولید گرد ترمز بیشتری میشود. بنابراین، لنتهای ترمز ارگانیک اغلب به رانندگانی که بیشتر در شهر تردد میکنند و بهندرت از بزرگراه استفاده میکنند توصیه میشوند.
لنت ترمز سرامیکی
کلمهٔ «سرامیک» ممکن است وقتی به ذهنتان برسد که دربارهٔ لنتهای ترمز فکر کنید، اما لنتهای ترمز سرامیکی برای بسیاری از رانندگان انتخاب فوقالعادهای هستند. این لنتها عمدتاً از سرامیک متراکم و بادوام ساخته میشوند و مواد دیگری نیز در آنها به کار رفته تا به توزیع گرما و افزایش اصطکاک کمک کند. در اصل، لنتهای سرامیکی دارای الیاف مس نیز بودند، اما پس از راهاندازی ابتکار «لنت بدون مس» (Copper-Free Brake Initiative) توسط سازمان حفاظت محیطزیست آمریکا (EPA) در سال ۲۰۱۵، این الیاف حذف شدند.
لنتهای ترمز سرامیکی اغلب صدای کمی دارند—کمتر از لنتهای فلزی اما اندکی بلندتر از لنتهای ارگانیک—اما نقطهٔ قوت واقعی آنها در دوام آنها نهفته است. لنتهای سرامیکی عمر طولانیتری نسبت به نمونههای ارگانیک و فلزی دارند و بهدلیل جنسشان، کمترین میزان گرد ترمز را تولید میکنند. البته لنتهای سرامیکی گرانقیمت هستند و نسبت به دیگر انواع لنتها قیمت بالاتری دارند، بنابراین این عملکرد بالا هزینهٔ بیشتری به همراه دارد.
علاوه بر این، لنتهای سرامیکی برای گرم شدن زمان بیشتری نیاز دارند (گرچه در کل توزیع گرمای بسیار خوبی دارند) و در دمای بسیار سرد عملکرد مناسبی نخواهند داشت. با این حال، لنتهای سرامیکی برای کسانی ایدهآل هستند که بیشتر و مسافتهای طولانیتری از رانندگان شهری رانندگی میکنند. اگر اغلب در بزرگراه هستید یا بهخاطر کار مسافت زیادی رانندگی میکنید، بهتر است برای دفعهٔ بعدی که میخواهید لنت ترمز تعویض کنید، لنتهای سرامیکی را مدنظر قرار دهید.
لنتهای ترمز فلزی و نیمهفلزی
لنتهای ترمز فلزی و نیمهفلزی در نقطهٔ مقابل لنتهای ترمز ارگانیک قرار میگیرند. اگرچه لنتهای کاملاً فلزی وجود دارند، اما برای هر مصرفکنندهٔ متوسط، عملاً باید به سراغ لنتهای نیمهفلزی بروید. حتی زمانی که یک تولیدکننده اعلام میکند لنتهایش «فلزی» هستند، احتمالاً منظورش لنتهای نیمهفلزی است. استفادهٔ همزمان از این دو نام ممکن است گیجکننده باشد، اما لنتهای کاملاً فلزی تنها در خودروهای بسیار تخصصی استفاده میشوند.
لنتهای نیمهفلزی شامل ۳۰–۷۰ درصد فلز (عموماً ترکیبی از آهن، مس، فولاد و فلزات دیگر) هستند و معمولاً بهجای رزین، با گرافیت ترکیب میشوند. علاوه بر این، لنتهای کمفلز نیز وجود دارند که فقط ۱۰–۳۰ درصد فلز دارند و با فیلرهای غیرآلی پر شدهاند. چه نیمهفلزی باشند و چه کمفلز، وجود فلز باعث میشود این لنتها بسیار بادوام باشند—بیش از سایر انواع لنت. این لنتها همچنین قدرت توقف بالایی دارند، حرارت را بهخوبی پخش میکنند و در طیف گستردهای از دماها عملکرد مناسبی ارائه میدهند. از نظر قیمت، لنتهای فلزی نسبت به لنتهای ارگانیک گرانتر هستند، اما همچنان ارزانتر از لنتهای سرامیکی محسوب میشوند.
با این حال، لنتهای نیمهفلزی صدای زیادی تولید میکنند؛ که از لنت فلزی انتظار میرود سطح اصطکاک زیادی با سایر قطعات فلزی ایجاد کند—و این صدای سائیدگی همچنین منجر به تولید حجم قابلتوجهی گرد ترمز میشود. علاوه بر این، بهدلیل جنس مواد، لنتهای نیمهفلزی دیسک ترمز (روتور) را سریعتر از سایر گزینهها فرسایش میدهند. بهطور کلی، لنتهای نیمهفلزی برای رانندگی با عملکرد بالا و کامیونسواری توصیه میشوند.
کدام لنت ترمز بهترین است؟
هیچ لنت ترمزی وجود ندارد که برای هر شرایطی مناسب باشد، بنابراین قبل از تصمیمگیری در مورد لنت ترمز، باید نحوهٔ رانندگی و نوع خودروی خود را در نظر بگیرید. در بسیاری از موارد، لنتهای ترمز سرامیکی بهترین گزینه برای رانندهٔ متوسط خواهند بود. این لنتها کمصدا هستند، کمترین گرد و غبار را تولید میکنند و بسیار بادواماند.
با این حال، آنها نیز در ردهٔ گران قرار دارند و اگر شما زیاد از خودرویتان استفاده نمیکنید، ممکن است بیش از حد نیاز باشند. اگر بیشتر رانندگیهای شما در شهر است، لنتهای ترمز ارگانیک احتمالاً گزینهٔ بهتری خواهند بود—هرچند سریعتر فرسوده میشوند، ارزانترند و همچنان عملکرد خوبی دارند، بنابراین اگر زیاد به بزرگراه نمیروید یا سفرهای طولانی نمیکنید، این لنتها عالی عمل میکنند.
لنتهای ترمز نیمهفلزی عمدتاً برای کسانی مناسب است که رانندگی تخصصیتری نسبت به افراد عادی دارند. بنابراین این لنتها بیشتر مناسب رانندگیهای طولانی یا عملکردی هستند، جایی که ترمزگیری برتر ارزش صدای بیشتر و سایش سریعتر دیسکها را دارد.